الطويرات كافيه

اهلا بك زائرناالكريم بمشاركتك وتواصلك معنا نتمنا ان تستفيد وتفيد(خير امتى انفعهم للناس)

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الطويرات كافيه

اهلا بك زائرناالكريم بمشاركتك وتواصلك معنا نتمنا ان تستفيد وتفيد(خير امتى انفعهم للناس)

الطويرات كافيه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
الطويرات كافيه

لشباب ومثقفى الصعيد/ .؟.؟؟,,, قنا /؟. الطويرات ؟., (وكالة انباء الصعيد),,الطويرات كافبه &البحر الاحمر(سفاجا كافيه)

منتدى الطويرات كافيه يرحب بكم وكالة انباء الصعيد كنا عضوا فعالا معنا الان

المواضيع الأخيرة

» نصائح غالية للشباب
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالإثنين فبراير 07, 2011 5:29 am من طرف بنت البلد

» هم كدة شبابنا
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالإثنين فبراير 07, 2011 5:14 am من طرف بنت البلد

» احلى ترحيب باحلى اعضاء
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالإثنين فبراير 07, 2011 5:06 am من طرف بنت البلد

» هام لكل الاعضاء ادخل من فضلك
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالإثنين فبراير 07, 2011 4:59 am من طرف بنت البلد

» كيف تتعرف على نفسك وعلى الاخرين
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالإثنين فبراير 07, 2011 4:54 am من طرف بنت البلد

» كيف تسيطر على غضبك
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالإثنين فبراير 07, 2011 4:47 am من طرف بنت البلد

» الصحفى صاحب القلم الحر/ عرفـــــــات على ابراهيم مرشح لعضوية مجلس الشعب ابن من ابناء الطويرات ورمز من الرموز المشرفة على بركة الله على بركة الله
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 10, 2010 12:14 am من طرف Admin

» افتتحاح محطة مياه بلطويرات اول الكويرى الطويرات البلد لتغزيية قرى الغرب
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالأحد سبتمبر 26, 2010 12:22 pm من طرف يوسف العليان

» لماذا سميت الطويرات بهذا الاسم؟؟؟؟
سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) I_icon_minitimeالأحد سبتمبر 26, 2010 12:02 pm من طرف يوسف العليان

سفينة النجاه(ادخل لا تتردد)

Admin
    Admin
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره

سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) Empty سفينة النجاه(ادخل لا تتردد)

مُساهمة  Admin الأربعاء أغسطس 11, 2010 1:44 am

اما فى هذه الحلقة االمباركة والاخيرة فبأذن الله سوف نحاول ان ننهى الطريقة التى سنسير عليها مع من نسير معه فى الدعوة.
    دايما كل انسان بيحتاج لفترة ووقت عشان يتخلص من عادة مداوم عليها لكن هنا الموضوع لازم يختلف.
    ازاى؟؟
    لان هو هنا العادة الى هيتخلص منها ولتكن مثلا سماع الاغانى وغيرها ده عصيان لله
    وهنا بتظهر فايدة علاقته بربنا ايه!!
    وكانت من اهم الحجات الى ممكن نتقوى علاقته بربنا الخشوع فى الصلاة والدعاء وغيرها طبعا من حضور وسماع المحاضرات وقراءة القران وكمان مجهودك فى انك تكلمه عن الله عزوجل عن حب الله والرسول صلى الله عليه وسلم.
    وكمان هنا اشارة لطيفة انك تعلمه ازاى يسير على سنة الرسول صلى الله عليه وسلم.وان شاء الله سنتكلم بأيجازعن هذا باذن الله.
    اما دلوقتى فخلينا نتكلم فى الموضوع بتاعنا
    فاذا كانت علاقته بالله عز وجل قويت وقرب من ربنا فهنا الموضوع هينتهى بلكل سهولة لانه مستعد يعمل اى حاجة لله عز وجل.
    طيب فى طريقنا معاه زى ما قلنا الواجب بيكون حاجة يسيبها وحاجة تدخل جديدة فى حياته.
    لازم تصبر عليه والكلام مينتهاش بسهولة ومهما كلف الامر لو وجد صعوبة فى ترك اى شئ لازم تساعده
    وابدا لا تمل منه لازم تثبت لانك ستكون بردة فى امتحان زيه.

هذا كبداية سأقوم الان بعمل واجب مع الشخص الى بسيرمع بعد ثلاثة اسابيع مع شخص قد احب الالتزام فعلا .
    *القيام قبل الفجر بنصف ساعة وصلى قيام فى هذه الساعة واستتع بالدعاء والخشوع
    *صلاة الفجر فى جماعة
    *قراءة اذكار الصباح والمساء
    *قراء الورد القرانى ولو نصف جزء
    *الصلاة فى اوقتها جماعة
    *أذكار ما بعد الصلاة
    *سماع محاضرة دينية او شريط اوغيرها
    *تقرير بالذنوب الى اتعملت
    لا تعتقد ان هذا صعب
    ولكن لو تدرجت يوم بعد يوم معاه وكل يوم تذود حجات جديدة هيبقى الموضوع كأنه عادة فى حياته ميقدرش يكمل يومه الا بها.
    استعن بالله ولا تيأس
    ولا تنسى ان تعلمه من سنة الرسول صلى الله عليه وسلم ايه رأيك بكل يوم سنة تعملوها مع بعض.
    انهض انهض انهض انهض انهض
    انهض الان
    ولا تدع الكسل يلهيك عن عملك
    انااااااااااااااااااااااااااا دااااااااااااااااااااااااااااااعية
    ابدا ولا تخف ان لم تكن بدأت
    الطريق امامك
    لا تفوت على نفسك هذا الشرف
    وزى ما قلنا نحن هناللمساعدة وحتى بعد انتهاء الدورة
    معكم بأذن الله
    ولا تنسوا اناااااااااااااااااا داعية
    قم وادعوا من حولك وكون فريق من الملتزمين ومن ثم اعمل انت حملة معهم وخليهم دعاة فى طريقك.

ما اطيبه من موقف ان يكون هذا الشخص الذى كان يهزأ بالملتزمين دااااااااااااعية
    وهذه كانت اخر الكلمات
    نسأل الله ان ينفعنا ويهدينا الى ما يحبه ويرضى

بحمد الله قمنا بعمل وانجاز عظيم
    انجاز عظيم؟؟؟؟ هو احنا لسه فى البداية!!!
    ايوة هى البداية زى ما قلنا الى بتحدد مصيرك .
    مجرد خطوة بدأتها فى الدعوة
    لان دى خطوة التمكين
    لان دى خطوة الوصول الى قلب الى بتدعوه
    هو دلوقتى زى الطفل المولود .لسه تايه!!!
    بس المهم وقبل كل ده
    انت!!! المهم انت!!!
    انا؟؟
    ايوة بالضبط .
    انت هتثبت ؟؟انت هتقدر تربيه على طاعة الله ؟؟انت تقدر توصله صح؟؟؟
    المشكلة مش فيه ؟؟المشكلة فيك انت؟؟
    لان لو فشلت انت فى اعداده يبقى ضيعته.؟؟
    لالا لالا؟؟
    بأذن الله كل شئ يكون بخير.
    وان شاء الله فى هذه الحلقة والحلقة القادمة بمشيئة الله سنوضح المنهج الذى سنسير عليه معهم.فاليكم هذا اولا عليكم قراءته.
    باذن الله هذا الموضوع كافى لمعرفة المنهج لكن سيكون هنا الشرح.باذن الله.
    اول شئ الاتفاق بينكم على المنهج سيكون كالتالى
    هتتفق معاه بأذن الله يوميا لو كان اللقاء بنكم يوميا طيب لو ل يكن يوميا
    يبقى على حسب ما يكون القاء بنكم هيكون الاتفاق على الحجات الى هتعلوها.
    هتعملوها؟؟؟؟
    ايوة هتعملوها!!!

يعنى انت هتعمل الى هتقوله عليه معااااه.
    الواجب هيكون لك وله
    وبجد حذااااااااار انك متعملش انت !!!!!!
    ايوة بس ممكن سعات انا تحصلى ظروف ومعملش بعض الحجات الى كنا متفقين عليها.
    ايوة بس متقولش!!!
    يعنى لو اتفقت مثلا اذا وصلتم للمرحة دى قراءة ثلاث اجزاء من القران.
    طيب معرفتش اقرأ الا جزء
    يبقى متقلش خااااااالص انك معملتش
    لكن اذا ادعى الامر انك تقول .اكيد مش هتكذب!!
    طيب ليه كل ده؟؟؟؟؟
    لان ده بيضعف همته وبكدة هيستسهل فى اى شئ انه يقول معملتش.
    بعد كل اتفاق تعمله قوله فى عقاب وفى مكافأه
    فى تانى لقاء تسأله عملت ايه؟؟؟
    اذا عمل بحمد الله يبقى فى ماكأفاه له وابدأ اثنى عليه دايما واعطيله مهمة تانية لكن لا يخرج موضوعها عن الموضوع الى بدأت فيه من البداية.
    طيب نعرف بأه ايه الحجات الى هتتفق
    اول يوم الاتفاق يكون على الصلاة وفى اوقتها للنساء وجماعة فى المسجد للرجال.
    وتانى اتفاق (مش لازم يكون فى تانى يوم خلى لكل مهمة لقائين )اسالهم على الخشوع !!!
    طيب احنا ليه فرقنا الصلاة عن الخشوغ ؟؟؟
    لانه فى البداية قلبه لسه موصلش للاساس الى هيهون عليه كل شئ لوبدأ يبعد عن الحجات الحرام الى كان بيعملها
    وايه هو الاساس ده؟؟ اكيد حب الله
    لانه لو حب ربنا بجد يبقى هيهون عليه كل حاجة ويقدر يسبها حتى لو كانت احب شئ له .
    والصلاة هى اكتر حاجة تقربنا لربنا سبحانه وتعالى
    يبقى الخشوع هو اول خطوة فى البداية الى كل الطرق بعد كدة
    ودايما نكلمه كلام يزلزل قلبه عن حب الله وحب الرسول والتضحية فى سبيل الله وكرم ربنا علينا.دى من اه الاشياء .
    طيب بعد كدة نبدأ نفتش بأه فى الحجات الغلط الى هو واقع فيها
    بيسمع اغانى وبيتفرج على افلام ومسلسلات وغيرها
    اختلاط وحجاب مش كامل ده لو كان فى حجاب اصلا
    نعرض الحجات ان شاء الله والخطوات هنا بسرعة وبأذن الله منتظرين كل الجحات الى هتواجهكم ومتابعين معاكم يوم بيوم
    اول شئ نبدأ مع الأخوات بالحجاب كل يوم نبدأ كل يوم بالكلام عن الحجاب وهناك العديد من المطويات وكمان القصص الى تخص الحجاب
    وثانيا الاغانى طبعا دى متعلقة بالخوة والاخوات واكيد دى اكبر مشكلة ممكن تواجهه للتخلص منها هنا الحملة المباركة عن الاغانى ممكن تشوفوها
    لكن الخطوات العملية نبدا طبعا بالتذكير بالله وتبدأ معاه خطوة بخطوة يعنى يحذف كل الاغانى الى على الموبيل والكمبيوتر
    وفى المقابل تعطيله كل النغمات الاسلامية وهذه ما اكثرها.
    وأيضا بالنسبة المسلسلات والافلام وغيرها ن هذه الاشياء الخزية نتصرف معاها بنفس الطريقة

هذه كانت اول الاشياء الى لازم يتلخلص منها وزى ما اتفقنا يكون الامر بنكم ثواب وعقاب زى ما فى حجات هيتخلص منها لازم حجات تانيه تدخل فى حياته وهى الطاعات قراءة القران والصلاة والذكر وحضور المحاضرات وغيرها
    عمر: طيب قولى يا محمد انا عاوز اعرف انت عملت ايه عشان تبقى كدة ؟؟؟عاوز اعرف انت ازاى قدرت تستحمل كل الكلام الى كنا بنقولهولك ده ؟وكمان ازاى قدرت تسيطر على نفسك ومترتكبش المعاصى ولا الحجات الى احنا كنا غرقانين فيها دى ازاى قدرت تضحكى بكل الى الشباب مهوسين به ده؟؟ .
    محمد:اضحى؟؟؟؟هو بالنسبة لى دى مش تضحية !!التضحية دى لما تكون حاجة بجد تستاهل لكن ايه الحجات الى هما بيعملوها وهى تستاهل التضحية فى رأيك؟؟؟
    احمد:يعنى كل الشباب دايما بتدور على الى يخليها عايشة مبسوطة وخلاص.دايما بيدورا على حاجة تسعدهم وبس .
    محمد :هى دى بالنسب لهم سعادة لكن انا بلاقى سعادتى فى حجات تانية السعادة بجد باه هى وانت قريب من ربنا لما تكون بتحب حاجة جدا ولما التزمت سبتها وانت مش قادر تبعد عنها بس بتقول لربنا انا بس سبتها عشانك يارب . انا بس سبتها عشان ترضى عنى انا يارب هعمل اى حاجة عشان ترضى عنى انا هعيش يارب من هنا ورايح عشانك بس يارب

عمر:يااااه بجد انا اول مرة اسع كلام زى ده ممكن اقولك حاجة يا محمد بس بجد متزعلش منى
    محمد:طبعا اتفضل

عمر :انا لما انت كنت بتيجى تكلمنا وتقول ده غلط او بشوفك بتعمل حاجة مش على مزاجنا كنت بقعد اقول ايه الناس المعقدة دى وكنت بقول عليك انك عايش فى اوهام وكنت مبطقش اسمع منك كلمة متعمليش ده وكنت بضايق اوى لما اشوفك رايح تصلى اوكدة. بس ده اتغير خالص دلوقتى والله

احمد:والله انا بجد اسف يا محمد وانا كمان كنت كدة بس كان كل اعتقادى انى احسن منك بكتيييييير لكن دلوقتى حاسس انى جمبك .......اقولك ايه ياعنى ؟؟؟؟!!ولا حاجة بجد

عمر:وانا كمان انا بجد مكسوف منك اوى وكمان من نفسى اكتر

محمد:يا جماعة والله كل واحد كان فى فترة من حياته كدة

انا بجد مش عاوزكم تقولوا كدة هو انا ايه اصلا ؟؟؟انا مش عاوزكم تقولوا الكلام ده تانى ..انتم عارفين يا جماعة انتم عارفين يعنى ايه انكم تفقوا من الى كنتم فيه؟؟؟؟دى لواحدها تدل على ان ربنا يريد ان يهديكم انا مجرد ان ربنا استعملنى لكم يعنى ربنا مقدر انى اجى واقولكم الكلام ده لان ربنا يريد بكم خير ان شاء الله يعنى ابدا مش عاوز اى يأس احنا خلاص فقنا ولازم نستغل الوقت
    عمر:بجد شكرا
    محمد على ايه بس يابنى انا بحبكم والله وده دافع لوحد انى اخاف عليكم انكم تكونوا ماشين غلط يا جماعة

احمد طيب انا عاوزك تبدا معانا باه من البداية

محمد:طبعا هنبدأ وهى دى فيها كلام ده احنا هنبدأ وكمان هناخد واجب والى مش هيعمله ...

عمر:ايه حرام عليك هتعمل ايه احنا لسه فى البداية

محمد:ياعم براحة شوية انا مكنتش هعمل ايه حاجة لانى متأكد انكم بان الله هتنفذوا كل حاجة لانى عارف انكم مشتاقين للخير صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
    عمر:طبعا اكيد
    احمد:يلا ابدا

محمد:ماشى بس لغاية بكرة ان شاء الله عاوز الصلاوات كلها تبقى فى المسجد اول قبل الاذان بربع ساعى تتوضا وتزل تروح الجامع وتدخل تصلى ركعتين تحية للمسجد وتقعد عشان تبقى فى الصف الاول خلاص وبالاخص يا شباب صلاة الفجر اعمل منبه لو مش متعود تصحى بدرى وتزل نفس الحكاية مش عاوزين الفجر بتاع انهاردة يضيع.

عمر :الصلاة فى اوقتها دى امر سهل لكن الفجر!!!

محمد:ماله الفجر يا شباب مش عاوزين كسل الفجر بالضبط زى اى صلاة واجب عليك تصليها فى وقتها ولا ايه؟؟وبعدين ده احنا لسه فى اول حاجة ده احنا لسه بنقول على الصلاة بس فين الهمة يا جماعة؟

احمد:موجود ان شاء الله
    عمر:طيب ايه رايك ترن علينا تصحينا

محمد: من عنيا طبعا ان شاء الله يلا عشان لازم اروح السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عمرواحمد:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

وزى ما قلنا بالضبط انك هتكلمه عن شعور التزامك واول حاجة هتطلبها منه انه يصلى الفروض كلها وبما فيها الفجر فى اوقاتها وفى المسجد كمان للرجال وفى البيت للنساء .

وبعدين ان شاء الله تانى يوم هيقولك على مشاكل وجهته هنعرضها فى الموقف القادم باذن الله
    [url=سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) Bxb12152]سفينة النجاه(ادخل لا تتردد) Bxb12152[/url]

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 5:35 am